Heikki Kovalainen
Heikki Kovalainen
Národnost: | finská | Datum narození: | 19. 10. 1981 |
---|---|---|---|
Rodiště: | Finsko - Suomussalmi | Bydliště: | Finsko |
Výška: | 172 | Váha: | 66 |
Starty: | 35 | Body: | 0 |
Vítězství: | První pozice: | 1 | |
Nejrychlejší kola: | 2 | Stupně vítězů: | 4 |
První GP: | GP Austrálie 2007 | První vítězství: | GP Maďarska 2008 |
Titul šampiona: | - |
Heikki Kovalainen získal zájem o závody již v útlém mládí, protože se jeho otec účastnil závodů na ledě. Za volant motokáry usedl poprvé když mu bylo šest let a jakmile v deseti získal licenci, okamžitě začal závodit. Na motokárách pokračoval až do roku 2000, kdy vyhrál Elf Masters v Paříži.
Poté se Kovalainen přesunul do britské Formule Renault do týmu Fortec. Hned v prvním ročníku vyhrál dva závody a celkově skončil čtvrtý. Podepsal jako vývojový jezdec Renaultu a v roce 2002 přestoupil s týmem Fortec do britské Formule 3. Vyhrál pět závodů a celkově skončil v šampionátu třetí. V roce 2003 závodil Heikki Kovalainen v Nissan World Series a vyhrál jeden závod, dominantním byl v tomto roce Kovalainenův týmový kolega Franck Montagny, který vyhrál závodů devět. Na podzim 2003 poprvé testoval vůz Formule 1 s Renaultem a později s Minardi. Následně podepsal smlouvu testovacího jezdce s Renaultem.
V roce 2004 závodil dále ve světové sérii Nissan, tentokrát v týmu Pons Racing, se kterým tento rok celou sérii vyhrál. Ve stejném roce na sebe Kovalainen upoutal mezinárodní pozornost, když vyhrál Závod šampiónů v Paříži, postupně porazil Davida Coultharda, Jeana Alesiho, Michaela Schumachera a Sébastiena Loeba. V roce 2005 závodil Fin v GP2 a dlouho sérii vedl, nakonec podlehl Nico Rosbergovi v posledních závodech. V roce 2006 testoval Heikki Kovalainen pro tým Renault F1 a v roce 2007 nahradil Fernanda Alonsa v závodním kokpitu. Začátek závodní kariéry se mu příliš nepovedl, ale s postupem sezóny se Fin neustále zlepšoval a nakonec porazil i svého týmového kolegu Giancarla Fisichellu.
Po návratu Fernanda Alonsa k Renaultu nezbylo pro Kovalainena u Francouzů místo, nakonec zamířil finský pilot do stáje McLaren, kde se stal týmovým kolegou Lewise Hamiltona. V roce 2008 měl však smůlu na techniku. Zatímco se Hamiltonovi problémy vyhýbaly, Kovalainena jeho McLaren zradil několikrát a na boj o titul nemohl pomýšlet.
Historie
2001 F3 Macau: Fortec Motorsport, 8. místo; F.Renault 2000 UK: Fortec Motorsport, 4. místo, 243 bodů
2002 F3 Masters: Fortec Motorsport, 4. místo; F3 Macau: Fortec Motorsport, 2. místo; British F3: 3. místo, 256 bodů
2003 WS Nissan: Gabord Competicion, 2. místo, 131 bodů
2004 WS Nissan: Pons Racing, 1. místo, 184 bodů
2005 GP2: Arden International, 2. místo, 105 bodů
2006 F1 Testy: Renault F1 Team
Formule 1
2007 ING Renault F1 Team, 7. místo, 30 bodů
2008 McLaren-Mercedes: 7. místo, 53 bodů
2009 McLaren-Mercedes